Reklámadó: Döntött az Európai Bizottság!

Befejeződött az Európai Bizottság mélyreható vizsgálata a magyar reklámadó ügyében. Az EU nem találta összeegyeztethetőnek a hazai reklámadó szabályozást az uniós joggal.

A mai napon sajtóközleményt adott ki az Európai Bizottság a magyarországi reklámadóról szóló vizsgálat eredményéről. A legfőbb megállapítások a következők:

  • A Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy az intézkedés összeegyeztethetetlen az uniós állami támogatási szabályokkal.
  • A Bizottság vizsgálata kimutatta, hogy a 2015 júliusa óta hatályos módosított reklámadó a helyes irányba tett lépéseket jelentett, azonban nem teljes mértékben oszlatta el a Bizottság aggályait. Elsősorban az elhatádöntöttrolt veszteségek levonására vonatkozó korlátozások, illetve az adókulcs továbbra is progresszív jellege jelenti a legnagyobb problémát az Európai Bizottság számára.

A határozat legérdekesebb pontja, az ami lépéskényszerbe hozza Magyarországot:

A mai határozat arra kötelezi Magyarországot, hogy szüntesse meg a 2014. évi reklámadó-törvényen és/vagy annak módosított változatán alapuló, vállalatok közötti indokolatlan megkülönbözetést, és állítsa helyre az egyenlő bánásmódot a piacon.

Ezt pedig a következőképpen teheti meg:

A magyar hatóságoknak most a Bizottság határozatában meghatározott módszertan alapján meg kell állapítaniuk az egyes vállalatok által visszafizetendő adó pontos összegét (ha vannak ilyen összegek). A vállalatok elkerülhetik a visszafizetést, ha Magyarország igazolja, hogy a kapott előny megfelel a de minimis rendelet kritériumainak.

Vagyis vagy be kell szedni a cégektől a 100 millió Ft alatti árbevételre jutó 5,3 százalékos-os adót, vagy de minimis támogatásként kell igazolni az adókedvezményt (aminek összértéke 3 év alatt nem haladhatja meg a 200 ezer EUR-t).  Nagy kérdés, hogy a kormányzat melyik megoldást választja majd ezek közül, vagy esetleg harmadik utat választ-e.

EU reklámadó

Döntött az EU a hazai reklámadóról

A reklámadó és a kormányzati kommunikáció eddigi történetét feldolgozva, az egyértelműen látszik, hogy a jogalkotó a hazai reklámadóra manapság egy olyan eszközként tekint, ami a multinacionális vállalatok (Google, Facebook) hazai adófizetését kényszeríti ki. A reklámadó év eleji módosításai is ezt a törekvést támasztják alá. Ezek miatt, hogyha a közeljövőben születne egy olyan európai uniós kezdeményezés, ami ezeket a “multinacionális vállalatokat” (vagyis Google és Facebook) adófizetését kényszerítené ki az egyes tagállamokban, akkor a reklámadó fenntartása is okafogyottá válna. Kérdés az, hogy erre sor kerülhet-e azelőtt, hogy az Európai Bizottság határozata cselekvési kényszert írna elő Magyarország számára. Ha igen, akkor véleményem szerint a reklámadó megszűnhet. Azonban ha a hazai reklámadót még egy uniós google-adó megalkotása előtt kell konformmá tenni az EU-s jogszabályokkal (ami valószínűbb), akkor a cégeknek érdemes felkészülnie egy újabb reklámadó módosításra.

 

Reklámadó – 5,3 százalékos adókulcs jöhet

Reklámadó: ami eldőlt és ami még nem

Az MTI mai híre alapján a reklámadó legfelső kulcsa 5,3%-os lehet a jövőben. Ebben egyelőre kevés a meglepetés, mivel a kormány korábban is jelezte, hogy egykulcsossá alakítja a reklámadót. A piaci szereplőket továbbra is az érdekli, hogy lesz-e adómentes bevételi küszöb. Ha lesz ilyen, akkor ennek mértéke nem csak a közzétevők adófizetési kötelezettségét csökkentheti, hanem minden hazai vállalkozás saját célú reklámköltése után fizetendő reklámadót is mérsékli. Azonban ha nem lesz nulla százalékos adókulcs, akkor az jelentős adózási, illetve adminisztrációs terheket róna a vállalkozásokra a saját célú reklámköltések után.

Az adómentes bevételi küszöb nem csak a saját célú reklámköltések adminisztrációját könnyíti meg, hanem elemzői várakozások szerint a legkisebb médiatulajdonosok túlélését is biztosítaná. A legnagyobb reklámadó befizetők számára az egykulcsos adóteher mindenképpen könnyebbséget jelent. Mint ismeretes az Európai Bizottság felfüggesztette a reklámadó sávos adókulcsának alkalmazását, ezért a változtatásokat ez a lépés is kényszeríti.

reklámadó kulcs 5,3%

Lesz 0%-os reklámadókulcs?
Forrás: ludasmatyi.blog.hu

A Magyar Távirati Iroda híre az alábbiakban olvasható:

Budapest, 2015. április 9., csütörtök (MTI) – A kormány azt javasolja azt Országgyűlésnek, hogy 5,3 százalék legyen a reklámadó maximális mértéke – ismertette a kabinet előző napi döntését a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön Budapesten.

Lázár János elmondta, hogy ebből az adónemből 7-8 milliárdos bevétellel számolnak, az pedig még kérdéses, legyenek-e olyanok, akik a nulla kulcsos sávba tartoznak majd. Ebben még nem született végső döntés – mondta. Megjegyezte, hogy a magyar kis- és középvállalkozásoknak megpróbálnak segíteni, de e téren az Európai Bizottsággal is egyeztetniük kell.

 

Előadásom a reklámadóról az Internet Hungary-n

2014. október 15-én előadást tartottam az immár 15 éves Internet Hungary konferencián. A siófoki Hotel Azúrban külön szekció foglalkozott az internet szabályozásával, így többek között a reklámadóval is. Előadásomban igyekeztem gyakorlati válaszokat adni az online piaci szereplők azon kérdéseire, amelyek – értelmezés és válasz hiányában – jelentősen lelassítják a mindennapos munkát és üzletmenetet.

Read more