Reklámadó: Pórul járhatnak a call-centerek

Érdemes figyelniük a telesales és telemarketing tevékenységet folytató telefonos ügyfélszolgálatoknak (call-centereknek) és megrendelőiknek, mert anélkül lehetnek a reklámadó alanyai, hogy tudnának róla. Menthető azonban a helyzet, hogyha ez a felismerés még a december 20-án esedékes reklámadó-előleg feltöltési kötelezettség előtt éri őket. Minden az alkalmazott technológián múlik.

Az elmúlt hónapokban ismertté váltak a reklám közzététellel kapcsolatos adóköteles tényállások, és a hivatalos tájékoztatások alapján a hazai reklám-közzétevők rendkívül gondosan jártak el az adókötelezettségük teljesítése során. Működhetnek a piacon azonban olyan reklám szolgáltatók is, akikben fel sem merül, hogy a reklámadó alanyai közé tartoznak: ők a telefonos értékesítéseket lebonyolító call-centerek és ügyfélszolgálatok. Ha erről csak utólag szereznek tudomást, akkor ez nem csak őket hozhatja nehéz helyzetbe, de reklámadó-nyilatkozat hiányában a megrendelőiket is, akik így szintén a reklámadó alanyaivá válhatnak.

Hogyan lehetséges ez?

A technika fejlődésével nem csak új telekommunikációs csatornák jelentek meg, de ezek költsége is jelentősen csökkent. Az egyik ilyen áttörés mögött a széles sávú internet elterjedésével a VOIP technológia áll. A VOIP a Voice Over Internet Protocol, vagyis az internet alapú hangtovábbítási eljárás rövidítése. A VOIP telefonközpontok adatcsomaggá alakítják a hanghívást, amit aztán az interneten keresztül továbbítanak a címzettek felé. Ezen az elven működnek az olyan ingyenesen elérhető internetes hívásszolgáltatások mint pl. a Skype, a Viber vagy épp a Google Hangouts. A hanghívásokból átalakított adatcsomagok továbbítása az interneten jóval olcsóbb mint az analóg telefonhálózatokon lefolytatott beszélgetések költsége. Ennek megfelelően a legtöbb vállalkozás jelentősen tudja csökkenteni telefonszámláját a telekommunikációs szolgáltatók által biztosított VOIP előfizetésekkel. A telemarketing és telesales központok számára a VOIP technológia alkalmazása nem csak a költségek csökkentése miatt fontos, hanem a hatékony munkavégzés szempontjából is. A VOIP telefonközpontok ugyanis könnyen összekapcsolhatóak különböző ügyféladatbázisokkal, így a számítógépes rendszerek támogatni tudják a munkatársak értékesítési tevékenységét  is.

a call-center és telemarketing és telesales is reklámadó köteles lehet

VOIP rendszerek működési elve. Nagyításért kattintson a képre.

 Van ennek bármi köze a reklámadóhoz?

Kevesen gondolnák, de mégis van. A reklámadóról szóló törvény 2.§ (1) bekezdésének e) pontja ugyanis úgy fogalmaz, hogy adóköteles

“az interneten, túlnyomórészt magyar nyelven vagy túlnyomórészt magyar nyelvű internetes oldalon reklám közzététele”
A fentieket alapján egyértelműen levezethető, hogy ha a telesales és telemarketing tevékenységeket folytató cégek VOIP telefonközpontokat használnak, akkor a telefonban elhangzó reklámüzeneteket az interneten teszik közzé. A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvény alapján a közzététel
“a reklám megismerhetővé tétele, akár nagyobb nyilvánosság, akár egyedi címzett számára
Ennek megfelelően nem sok kétség marad afelől, hogy a fenti technológiát alkalmazó call-centerek a reklámadó törvény szerint is reklám-közzétevőknek minősülnek.

Mit lehet tenni ebben a helyzetben?

Ha mégis kiderül, hogy szolgáltatóként és reklám-közzétevőként a reklámadó alanyai vagyunk, akkor először is gondoskodni kell, hogy minden megrendelőnk rendelkezzen megfelelő reklámadó-nyilatkozattal. Ennek hiányában ugyanis a megrendelők is a reklámadó alanyaivá válnak. Így minden olyan költség, amit a megrendelők a reklámadó alanyaként telesales és telemarketing tevékenységgel összefüggésben 2014-ben számolnak el társasági adóköteles tételnek minősül mint nem a vállalkozás érdekében felmerült költség. Ha a kiszámlázott szolgáltatási díj havi összege meghaladja a 2,5 millió forintot, akkor az efölötti rész után 20%-os reklámadó fizetési kötelezettség is terheli a reklám-közzététel megrendelőjét. Természetesen ezek a szankciók csak akkor érvényesek, ha a telemarketing és/vagy telesales megrendelések időpontja későbbi mint 2014. augusztus 15. Fontos mérlegelni azt is, hogyha egy vállalkozás saját keretein belül üzemeltet olyan VOIP technológián alapuló call-centert, ahol a munkatársak értékesítési tevékenységet is végeznek, akkor a fentiek fényében az saját célú reklámnak minősül.

Milyen szolgáltatásokra érdemes még odafigyelni?

A fenti technológiát alkalmazzák a mobilszolgáltatók a tömeges sms szolgáltatások nyújtásakor. Az sms-ek tartalmát internetes felületen lehet beállítani, és az sms-ek közzétele is interneten kezdeményezhető megfelelő előfizetés birtokában. Az interneten közzétett információkat a telco szolgáltatók úgynevezett SMS Gateway-en keresztül juttatják el az üzenetek címzettjeinek mobilkészülékeire.

A mobilszolgáltatóknak azonban nemcsak a rendszereiken keresztül közzétett reklámtartalmú sms-ek miatt érdemes átgondolniuk reklámadó kötelezettségüket a december 20-i adófeltöltést megelőzően. Mindhárom mobilszolgáltatónál elérhető ugyanis a mobilvásárlás szolgáltatás, amivel ügyfeleik a telefonszámláik terhére tudnak bizonyos (hirdetési) szolgáltatásokat kifizetni. Így lehetősége nyílik a mobilszolgáltatók ügyfeleinek pl. lakáshirdetést feladni az ingatlan.com-on vagy eladni megunt tárgyaikat valamelyik apróhirdetési portálon. Ezzel összefüggésben a mobilcégek jelentős költségeket számolnak el, amikor az ügyfelektől beszedett hirdetési árbevételt utalják át partnereiknek. Ennek megfelelően nem árt, hogyha a mobilszolgáltatók rendelkeznek ezen reklám-közzétevő cégek 2014-es reklámadó-nyilatkozatával. Ellenkező esetben megrendelőként ők maguk is a reklámadó alanyaivá válhatnak.

2 Hozzászólás
  1. Pataki Andrea
    Pataki Andrea says:

    Kedves László! A VOIP nem interneten való közzététel. Itt mindössze internet protokoll használatáról van szó, ahogy egyébként az ábra teljesen jól hozza is, csak ez a következtetése hibás: “A fentieket alapján egyértelműen levezethető, hogy ha a telesales és telemarketing tevékenységeket folytató cégek VOIP telefonközpontokat használnak, akkor a telefonban elhangzó reklámüzeneteket az interneten teszik közzé.” Ugyanis nem teszik közzé az Interneten, mint ahogy pl. egy IP alapú adatkapcsolaton keresztüli áramló bármilyen egyéb adatforgalom sincs az Interneten közzétéve. Javaslom, hogy egy informatikai-műszaki call center szakemberrel konzultáljon és gondolja újra a bejegyzést. Barátsággal: Pataki Andrea

    Válasz
  2. Balogh László
    Balogh László says:

    Kedves Andrea!
    Teljesen megértem aggodalmát, és én is alaposan körüljártam a témát (mi is VOIP alapú telefonközpontot használunk). Az ábrát én magam készítettem, így abban teljesen egyetértünk, hogy a hangüzenetet kódolva tartalmazó adatcsomagok az interneten kerülnek közzétételre. A következtetésemet a reklámadóról szóló törvény rendelkezéseiből vezettem le, amely külön nevesíti az internetes reklám-közzétételek közül a weboldalon (“internetes oldalon”) történő közzétételt, illetve az interneten történő közzétételt. Így értelmezésem szerint az internet protokoll felhasználása interneten történő közzétételnek minősül. Való igaz, hogy a reklámüzenet nem az interneten ér célba, de a közzététele (“útnak indítása”) azon keresztül történik. Ha a közzététel alapjának nem a reklámüzenet “útnak indítását”, hanem a “célba érkezést” tekintenénk, akkor pl. a TV reklámok esetében is lehetne arra hivatkozni, hogy a közzététel a néző TV készülékén történik. Nem vagyok benne biztos, hogy a jogalkotó a telesales és telemarketing tevékenységeket folytató vállalkozásokat is be szerette volna vonni a reklámadó alanyai közé, azonban véleményem szerint a VOIP telefonközpontot használó cégeket mégis sikerült.
    Üdvözlettel: Balogh László

    Válasz

Szóljon hozzá a témához

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Kommenteljen Ön is!

Hozzászólás a(z) Balogh László bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>