Vége a reklámadó nyilatkozatoknak és az adóköteles google, facebook hirdetéseknek

Bekövetkezett a várva várt fordulat: a jövőben mentesülhetnek a médiumok a reklámadó nyilatkozatok kiadásától, ha regisztrálnak a NAV-hoz. Nem kell reklámadót fizetni a google, facebook hirdetések megrendéles után sem.

Az adótörvényeket módosító javaslatot tárgyaló parlamenti Költségvetési Bizottság 2014. november 13-án módosító javaslatot nyújtott be, amely alapvető fordulatot hozhat a reklámadó kezelésében.  A médiavállalkozások kiválthatják a nyilatkozattételi kötelezettségüket a NAV-nak adott bejelentéssel, illetve mentesülhetnek a reklámadó-fizetés alól a Google-tól és a Facebooktól megrendelt hirdetések. A bejegyzés 2014.11.17-én véleménycikk formájában megjelent a portfolio.hu címlapján is.

A várva várt fordulat

A módosító javaslat alapján nem csak akkor kerülhetik el a reklámadó alanyiságot a hirdetések megrendelői, ha rendelkeznek a reklámközzétevők nyilatkozatával, hanem abban az esetben is, hogyha hitelt érdemlően tudják igazolni, hogy a nyilatkozatot bekérték a közzétevőtől, de az a számla kézhezvételétől 10 napon belül ezt nem bocsátotta rendelkezésükre. Ha ezeket a tényeket a megrendelők megfelelő részletezettséggel bejelentik a NAV-nak, akkor a nyilatkozat hiánya miatt már nem kell megnövelniük a társasági adóalapjukat és 2,5 millió forintos havi reklámköltés felett nem terheli őket reklámadó-fizetési kötelezettség sem. Ez elsősorban azoknak a hirdetőknek kedvez, akik rendszeresen hirdetnek olyan felületeken, amelyek tulajdonosai korábban nem adtak nekik nyilatkozatot. Ha figyelembe vesszük azt a tényt, hogy a vállalkozások marketing-eszköztárában a google és/vagy a facebook ma már alapelemnek számít, akkor könnyen belátható, hogy az adózásból származó költségcsökkenés miatt ez kedvezően hathat a többi hazai médiumra is. A megspórolt társasági és reklámadó összegét a hirdetők így valószínűleg ismét náluk tudják majd elkölteni.

mentesülnek a google hirdetések

Kisebb lesz az adminisztrációs teher

A reklámadó bevallási és adófizetési kötelezettségüket teljesítő hirdetési felületek tulajdonosai elfelejthetik a korábban sok fejtörést okozó nyilatkozatok problémáját is. A bizottsági módosító javaslat értelmében ezt ugyanis a NAV veheti át tőlük. Ha a hirdetések közzétevői a megfelelő nyilatkozatukat eljuttatják a NAV-nak, akkor az adóhatóság havonta frissített és publikus adatbázissal próbálja majd meg csökkenteni a piaci szereplők reklámadóból fakadó adminisztrációs terheit.

Új front a google elleni harcban?

Ebből a szempontból különösen érdekes lehet a javaslat korábban napvilágot látott eleme, miszerint a reklámadó sávosan meghatározott legfelsőbb kulcsa 40 százalékról 50 %-ra növekszik. A reklámadó bevezetését követően a jogalkotó ugyanis hiába várta a Google és a Facebook befizetéseit, azok elmaradását követően konkrét ügyek hiányában még jogsegély egyezményeken keresztül sem tudott fellépni pl. az ír adóhatóságnál a be nem fizetett adó végrehajtása érdekében. Alapvetően megváltoztathatja ezt az állapotot a folyamatosan növekvő adóhatósági adatbázis, amely szinte minden megrendelés összegét tartalmazni fogja akár számlák szintjén is. Innentől kezdve pedig már csak idő kérdése, hogy az elmaradt adóteher mikor lépi át azt a méretgazdaságossági küszöböt, amikor a magyar adóhatóság nemzetközi egyezményeket felhasználva fogja megpróbálni behajtani a google-től a be nem fizetett reklámadó – várhatóan jelentős – összegét.

 

A bejegyzést 2014.11.18-án lehozta a portfolio.hu is.

1 Hozzászólás

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] szerint a reklám közzétételt megrendelő adóalanyok reklámadó-nyilatkozat hiányában is mentesülhetnek a reklámadó-fizetési kötelezettségük alól. Az adómentesség feltétele, hogy igazolni tudják, hogy a reklám közzétevőktől bekérték a […]

Szóljon hozzá a témához

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Kommenteljen Ön is!

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>